dinsdag 27 december 2016

Uitdaging gehaald!

De uitdaging waar ik een paar weken geleden mee begon is gehaald! De uitdaging bestond eruit om voor 1 januari 2017 10 lappen uit de kast te hebben weggenaaid. Met twee shirts voor mezelf staat de teller op precies 10, dus de uitdaging is geslaagd. Het was een erg leuke uitdaging om te doen. Precies overzichtelijk genoeg, zowel qua hoeveelheid als qua tijd.

Een bijkomend voordeel van een uitdaging als deze is dat er geen (nieuwe) ufo's ontstaan (unfinished objects). Ik wilde natuurlijk niet het risico lopen de 10 lappen niet te halen, dus heb ik heel netjes op tijd de goede kleur garen gehaald die ontbrak om een zoom te maken en  de coverlocker steeds direct met de goede kleur ingeregen. Dat zijn anders van die klussen die rustig een paar weken (of maanden) blijven liggen.

De laatste twee projecten dan. Het eerste shirt dat ik maakte is de Jalie 2794. Het stofje haalde ik al een hele tijd geleden van het couponnenrek bij de Stoffenkraam. Het is een dubbele stof. De binnenkant, die je hier niet ziet, is bruin/zalmroze gestreept. Die vond ik wat minder geslaagd voor een shirt, dus werd het deze kant.


Hij past heel mooi, dus dit model ga ik nog vaker gebruiken. Ik paste het een heel klein beetje aan door maat 38 te nemen maar richting de zoom naar maat 40 te gaan. Anders zat hij net te strak in de taille.

Het tweede shirt stond ook al heel lang in de planning. De stof kocht ik ook al vorig jaar, bij de Stoffenkraam. Ik kocht hem toen in drie kleuren. In het rood, waarvan ik het shirt Solid uit Ottobre Woman 5/2015 maakte. die viel naar mijn smaak iets te breed. In diezelfde Ottobre stond ook sweater Get Moving. Deze sweater heeft dezelfde basis als het longsleeve shirt, maar heeft een capuchon en steekzakken in het voorpand. Deze maakte ik van de wit/beige variant van de stof. Het breedteprobleem bleek heel makkelijk op te lossen door gewoon een maat kleiner te maken. De lengte is prima, de mouwen zijn zelfs nog steeds wat lang.
De trui is wat gekreukt, want ik heb hem al gedragen. Hij zit heerlijk!
Detail van de zoom. De siersteek die ik met de cover maakte lukte goed!

Ik heb nu nog een lap donkergrijs liggen, maar daar heb ik nog geen bestemming voor.

Ik heb door deze uitdaging de smaak weer helemaal te pakken gekregen. Ik maakte voor Femke direct nog een jurk, die blog ik later deze week. En er liggen alweer twee patronen klaar om op stof gelegd te worden.

Detail van de capuchon. Nestelringen, een koordje en twee 2-gaats koordstoppers.


Ik maakte direct ook weer een nieuwe uitdaging. Gelet op de verhuizing die er weer aan zit te komen (ons nieuwe huis wordt eind eerste/begin tweede kwartaal 2017 opgeleverd) wil ik de lappenvoorraad nog verder verminderen. Ik telde gisteren de voorraad en schrok daar wel een beetje van. Ik dacht niet ver boven de 50 uit te komen, maar het waren er 97! Klein excuus: er zitten heel veel restlapjes bij waar ik geen hele kledingstukken meer van kan maken, maar nog wel leggings, mouwen of alleen een voorpand van een shirt. Met een beetje goed combineren kan het aantal dus snel naar beneden. De uitdaging is: 13 lappen eraf voordat het 1 april 2017 is.

De blogs over de nieuwe uitdaging zullen vast snel volgen!

2 opmerkingen:

  1. oeps vergeet ik je helemaal te feliciteren met het behalen van het doel!! En bewonder je ook dat je ook nog direct een blog gestart bent... extra veel werk om ook nog uit te moeten zoeken hoe dat werkt. Super :)

    BeantwoordenVerwijderen