zondag 20 november 2016

Productieve zondag

Het weer was er helemaal naar vandaag om een paar uurtjes achter de machines te gaan zitten. Gelukkig kon Femke zich goed vermaken en heb ik ook echt een poosje kunnen doorwerken.

Allereerst maakte ik het joggingpak voor Femke af. Hij was gisteren al bijna af, maar bij het passen vond ik de capuchon te groot en niet mooi van vorm. Die moest er dus weer af. Helaas had ik hem wel driedubbel gestikt (want stretch), vervolgens gelockt en daarna met een honingraatsteek doorgestikt.... Ik heb gisteravond en vanmorgen eerst een hele tijd met mijn tornmesje op de bank doorgebracht. Vervolgens de capuchon kleiner gemaakt en opnieuw aangezet. En nu is het pak helemaal klaar.

 Ik ben er niet 100% tevreden over, maar hij is ok zo. De stof is moeilijk te verwerken dus ik weet niet goed hoe ik hem nog zou moeten verbeteren.

De patronen komen beide uit de Ottobre 6/2016. Het zijn nr. 14 (strakke joggingbroek), maar dan zonder zakken en nr. 18 (jack), sterk aangepast. Ik paste dus de capuchon al aan. Daarnaast ontbreekt de rits middenvoor (omdat ik het voorpand per abuis aan de stofvouw legde), ontbreekt het bandje rondom de capuchon en heb ik de boorden anders aangezet dan voorgeschreven.

Met het joggingpak is lap 1 van de uitdaging verwerkt! De lap kocht ik op de laatste Stoffenbeurs in Dordrecht, dus hij heeft niet eens zo lang in de kast gelegen. De boordstof kocht ik ook op diezelfde beurs bij Hip met Stof en de zwarte tricot aan de binnenkant van de capuchon komt uit de voorraad.


Na het afmaken van de trui ben ik direct verder gegaan met een longsleeve shirt voor Femke. Er stond eerst een hoodie op de planning, maar voor het shirt dat ik in gedachten had hoefde ik mijn locker niet met een andere kleur in te rijgen, dus deze kreeg voorrang. Ik maakte het shirt al eerder, maar het bleek nogal ruim te vallen. Ik nam daarom zowel bij het voorpand als het achterpand 2 cm van de breedte in. Omdat de hals erg ruim is, kon dan heel eenvoudig door een centimeter van het patroondeel aan de kant van de stofvouw weg te knippen.


Ik paste het patroon zelf niet verder aan, maar heb het shirt wel voor een groot deel van dubbele stof gemaakt. Bij het oorspronkelijke patroon vouw je de naad aan de halsrand naar binnen en stik je die door met (bijvoorbeeld) een siersteek. Dat piept toch wel snel naar buiten en daarom maakte ik deze versie voor een groot deel van dubbele stof. Het voorpand is helemaal dubbel en het achterpand tot vlak onder de armsgaten. Toen was de stof op. :-)

Het lapje met de poezen kocht ik ook in Dordrecht bij Hip met Stof. De roze stof komt uit de voorraad. Dit was dus lap 2 die verwerkt is voor de uitdaging!

Vanavond ga ik proberen een patroon voor een hoodie voor mezelf aan te passen (op papier) en morgen ga ik wel beginnen aan de hoodie voor Femke. Hij is al geknipt.


2 opmerkingen:

  1. Wauw wat ben jij lekker bezig geweest vandaag!! Oh en wat een vreselijk uithaalklus moet dat geweest zijn... pfff ik doe je niet graag na! Klopt het dat je geen foto van het poezenshirt hebt geplaatst... was zo benieuwd. Veel naaiplezier morgen ook weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was de foto inderdaad vergeten Marieke, hij staat er nu wel bij!

      Verwijderen